Ha Egerben jársz, ezt az 6 dolgot ne hagyd ki!

2015. június 22. 14:24 - A.g.o.r.a.

"Kanadától Csebokszárig terjedő – és ezzel a legnagyobb városunk", Eger csodaszép mintája az eklektikus városképnek: panorámája felvonultatja a muzulmán örökségtől a középkori váron át a békebeli bérházak, domboldalra épült templomok és sorfalat álló 10 emeletes panelházak sziluettjét.

Ennek a fura bevezetőnek az eredetijét a Varázstorony 10. emeletén csíptük el, ami biztosan szerepelni fog az egri 6-os fogatban.

Egri pasa sátra

A várhegy – vagy ahogy a Dobó István Vármúzeum igazgatója mondta egyszer "ne nagyzoljunk: várdomb" – alatt egy teljesen berendezett török sátor áll. A sátorban hibátlan török kávét ihatunk, amit tradicionálisan, azaz rézből készült edényekben készítenek el. Török teát, sokféle török süteményt, igazi (!) kebabot is kóstolhatunk az eredeti török berendezési tárgyak között. Ezt az autentikus környezetet arra is használhatjuk, hogy füstöljünk egyet a szépséges vízipipák egyikéből. Megtörökösödve másszunk fel a minaret legtetejére és nézzünk szét a "birodalomban".

Camera Obscura és a Varázstorony

A Líceum tetején magasodó Egri Csillagda (művésznevén a Spekula) az ország legrégebbi műemlék csillagvizsgálója. A torony egyetlen hátránya, hogy fel kell gyalogolni a legtetejére, mert egészen a 10. emeletig lesznek érdekességek, látnivalók. Ennek a sok mindennek az összefoglaló neve: Varázstorony. Itt kapott helyet a Csillagászati Múzeum. Ha feljebb lépcsőzünk, megérkezünk a Varázsterembe, ahol érdekes fizikai és kémiai kísérleteket próbálhatunk ki, rendhagyó tanórákat láthatunk vagy elmélyedhetünk a robotika tudományának alapjaiba is.

A 10. emeleten a Camera Obscura kicsi és sötét kamrájában egy kör alakú asztalt kell majd bámulni. Működésében is érdekes, ahogy a lyukkamera (=Camera Obscura) a város élő képét vetíti elénk Lajosvárostól (csúfnevén Kanada) a Felsővárosig (régi nevén Eger szovjet testvérvárosa Csebokszár). Közben haladnak az autók és egy komplett performanszt kapunk a teljesen lesötétített szobában a Camera Obscura kezelőjétől.

Vármúzeum és Várfalsétány

Az egri várban szinte mindent megtalálunk, amit egy középkori várnak tudnia kell (építészetileg), izgalmasak a régi ágyúk és persze fantasztikus a kilátás a hegyekre és a városra. A falakon belül a Dobó István Vármúzeumban pedig rengeteg érdekes történelmi kiállítást láthatunk. Ezek közül is kuriózum a középkori fegyverkiállítás, de bejuthatunk a régi várbörtönbe és a kőtárba is. A vár falai között sétálgatni is kellemes élmény, de betérhetünk a  3D moziba vagy a panoptikumba is. Nyár közepére lesz kész a Várfalsétány tanösvény, ami elkalauzol az építéstörténeti korok és érdekességek között és a vár eddig még nem látható részeit is meg tudjuk majd nézni.

Fürdők

Egerben egy igazán szép történelmi törökfürdőt és egy klassz élményfürdőt is beiktathatunk a városnézés és a borozás közé.  A Török Fürdőben a felújítások során megőrizték a tradicionális építészeti elemeket, az épület kupolája például aranyfüsttel lett bevonva, ahogy eredeti állapotában is állhatott. Itt kipróbáljuk a gőzfürdőt, a hamam masszázst, a tükör- és a pezsgőmedencét is.

A bor

Egerben ugyanúgy hiba kihagyni a borozást mint a várat vagy a Török Fürdőt. A Bükk lejtőjének bortermelése itt koncentrálódik a városban, hiszen ez az Egri borvidék központja. Így rengeteg borral kapcsolatos programon vehetünk részt a városban, amit most megpróbálunk összefoglalni.

Az Egerhez tartozó Szépasszonyvölgyben sorra látogathatjuk a kisebb-nagyobb termelői pincéket. Hogy ne vesszünk el a széles kínálatban, előző cikkünkben már ajánlottunk három kihagyhatatlan szépasszonyvölgyi pincét. Eger melletti bányában egy különleges boros élmény a Bolyki-völgy amihez Bolyki "Jani" János borász remek tételei mellé a hely szelleme, a rendszeres koncertek, partik is hozzájárulnak. Gál Tibor dizájnpincéje, a Fúzió - látványpince, pincebár és sommelier konyha tartozik ehhez a nagyon különleges építészeti és dizájnmegoldásokat felvonultató épülethez. A Gál Tibor Pincészet klasszikus, superior és limitált szériás tételeiből kóstolhatunk, megismerhetjük a borkészítés fortélyait és a borhoz illő legjobb ételspecialitásokból is csipegethetünk.

Város a város alatt

Tény: Eger erőssége az, hogy az ember felmászhat épületek (vár, Líceum, minaret)  tetejére, kimászhat a teraszra és onnan élvezheti a város látványát. Most mégis dobjuk félre ezt egy kicsit! Van ugyanis egy város a város alatt itt Egerben: az egykori egri érsekségi pincerendszer. Ez a földalatti alagútrendszer majdnem 4 km hosszú, fénykorában az érsekségnek járó dézsmát tárolták itt hordókban, ami egy évben nem csekély, 12 millió liter bort jelentett. A pincerendszer vezetéssel látogatható, és rengeteg érdekességet megtudunk a régi Egerről, a borról, és arról is, hogy kerülnek egy borospincébe cseppkövek...

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.